Zaprawka lakiernicza do auta – jak ją właściwie wykonać?

Zaprawka lakiernicza do auta – jak ją właściwie wykonać?
Zaprawka lakiernicza do auta – jak ją właściwie wykonać?

Podczas użytkowania samochodu czasem zdarzają się niebezpieczne sytuacje, których efektem są lekkie zarysowania i wgniecenia. W większości wypadków nie wymagają interwencji blacharza czy lakiernika i można je zamaskować samemu. Jednocześnie warto pamiętać, że zostawienie nawet drobnego odprysku może spowodować pojawienie się korozji. Dlatego doświadczeni kierowcy stosują zaprawki lakiernicze – prosty sposób na usunięcie niedoskonałości karoserii. 

Co jest potrzebne do zrobienia zaprawki?

Najważniejszą rzeczą do poprawienia wyglądu blachy pojazdu jest znajomość barwy samochodu. Zależy ona przede wszystkim od marki i modelu auta. Jest podawana w postaci kodu przyporządkowanego do producenta i serii pojazdu – można ją odnaleźć na tabliczce znamionowej – jest to zazwyczaj 4 znakowy kod – np. 295/5. Ta informacja jest dostępna w różnych miejscach pojazdu: 

  • pod maską, 
  • pod klapką wlewu paliwa, 
  • we wnęce drzwiowej. 

Zaprawka lakiernicza wymaga również środka do odtłuszczania – np. benzyny ekstrakcyjnej, podkładu, materiałów do oklejenia oraz lakieru. Potrzebna będzie również szpachelka i sprzęt do szlifowania, jeśli dziura jest głęboka i ma postać purchla. 

W jaki sposób można wykonać zaprawkę lakierniczą? 

Jeśli rysa jest bardzo płytka, to wystarczy umyć i odtłuścić miejsce do malowania. W tym wypadku wystarczy użycie niewielkiego pędzelka i naniesienie małej ilości lakieru w porysowanym miejscu. W sytuacji, gdy ubytek jest bardziej znaczący, zaprawka lakiernicza również powinna dostosowana do głębokości dziury. Można to wykonać w następujący sposób: 

  1. należy oczyścić i odtłuścić warstwę lakieru, który miejscowo może zostać zerwany. Potem trzeba zamatować ten punkt drobnym papierem ściernym, 
  2. warto przygotować szpachlę – uwaga – szybko twardnieje! 
  3. po nałożeniu cienkiej szpachli i wyschnięciu powierzchni następuje szlifowanie na mokro, 
  4. po oszlifowaniu można nanieść podkład – w zależności od głębokości dziury mogą to być 2 warstwy podkładu, 
  5. przed malowaniem należy odczekać kilka godzin i okleić powierzchnie, które nie będą malowane a stykają się z zaprawką lakierniczą, 
  6. ostatnim krokiem będzie nałożenie bazy i kilka warstw bezbarwnego lakieru.

Na koniec można polerować newralgiczne miejsce pastą polerską – najlepszy efekt to wynik działania polerki mechanicznej.